KORG wavestate module
Artikelnummer 8013004Syntmodul, Wavestate synthesis engine, 96 stereo voices, 4 EFX typer + EQ, rackmonterbar eller table top.
KORG wavestate module – Wave Sequencing Synthesizer
Kraftfull Wave Sequencing-synt i rackformat
KORG wavestate module tar Wave Sequencing 2.0-motorn från wavestate mkII och packar in den i en kompakt 19" desktop/rackmount-enhet. Med 120 rösters polyfoni, uppdaterade LFO:er och ett intuitivt gränssnitt ger wavestate module en helt ny nivå av flexibilitet för studio och livebruk.
120 rösters polyfoni och förbättrad ljudmotor
Den uppdaterade hårdvaran möjliggör 120 stereo-röster, vilket ger kraftfullare och mer komplexa ljudskapelser. Denna version är fullt kompatibel med ljud och samples från wavestate mkII, original-wavestate, wavestate SE och wavestate native m.m.
Rackmount och desktop-anpassning
Wavestate module är utformad för att passa både i 19" rack och som desktop-enhet. Panelen har optimerats för rackmontering, och den bakre anslutningspanelen är infälld för enkel kabelhantering även vid trånga installationer. För desktop-bruk medföljer ställbara monteringsfästen, så att du kan anpassa panelens vinkel för bästa ergonomi beroende på om du spelar stående eller sittande.
Nya funktioner och förbättringar
- MIDI 2.0 Property Exchange – sömlös kommunikation med moderna MIDI 2.0-kompatibla enheter
- Polyfonisk aftertouch – många av de ursprungliga fabriksprogrammen har uppdaterats med stöd för polyfonisk aftertouch
- Förbättrade LFO:er – med möjligheter till free running, fördröjd start och retriggering
- Förbättrade modulationskällor – nya möjligheter för dynamisk ljuddesign
Dessa förbättringar finns även som en programvaruuppdatering för original-wavestate.
Huvudsakliga specifikationer
- Maximal polyfoni: 120 stereo-röster
- Dimensioner (B x D x H): 483 x 172 x 113 mm
- Vikt: 1,7 kg
- Tillbehör: AC-adapter
- Övriga specifikationer: Samma som för wavestate mkII
KORG - Innovation sedan 60-talet
Korg grundades i Japan under det tidiga 60-talet av Tsutomu Katoh och hans kollega Tadashi Osanai. Företaget hette från början Keio Electronic Laboratories och flyttade in i sina första lokaler 1962. Namnet Keio valdes eftersom det innehöll initialerna i de båda grundarnas efternamn. Det var också namnet på den järnvägslinje som passerade precis utanför fönstret på deras verkstad.
1963 introducerades Katohs och Osanais förstlingsverk Doncamatic DA-20, en elektrisk rytmbox baserad på ett system med roterande diskar. DA-20 fick en efterföljare i DA-11, en allt igenom elektronisk DoncaMatic-modell.
Ett par år senare kontaktades Katoh av Fumio Mieda, en ingenjör som ville bygga en ny typ av orgel. Till skillnad från de flesta av dåtidens orglar var Miedas version programmerbar. Även fast han själv använde ordet orgel hade Mieda i praktiken konstruerat en synthesizer. Femtio exemplar tillverkades och såldes under det nya namnet Korg som var en sammandragning av namnet Keio och Organ (engelska för orgel, som bekant).
Under 70-talet utvecklade Korg en mängd synthesizermodeller som Mini Korg, PE-1000 Polyphonic Ensamble och MS-20. Företaget begränsade sig inte bara till olika synthesizers. 1975 lanserade man världens absolut första stämapparat i fickformat, WT-10, en produkt som sedan dess fått otaliga efterföljare.
1981 kom PolySix, en synthesizer som var unik såtillvida att den var både programmerbar, polyfonisk och (kanske viktigast av allt) så billig att i stort sett vem som helst hade råd att köpa en. Ytterligare ett stort utvecklingssteg togs 1988 med Korg M1, en synthesizer som innehöll realistiska samplingsbaserade ljud, trummaskin, sequencer och digital effektenhet, allt kombinerat i ett instrument - världens första workstation, kort sagt.