Zildjian 13" L80 Low Volume - Hi-hat
Artikelnummer 1850003Perfekt i alla övningssammanhang där ljudvolymen måste ner.
13" Zildjian L80 Low Volume Hi-hat
Serie med volymsvaga cymbaler som är ungefär 80% lägre i ljudvolym än en vanlig traditionell cymbal.
Perfekt i alla övningssammanhang där ljudvolymen måste ner.
Funkar även utmärkt ihop med ex. en Cajón.
Specifikation:
- Storlek: 13"
- Typ: Hi-hat
- Modellbeteckning: LV8013HP-S
- Pris per par
- Hi-hatclutch ingår ej
L80 - Övningscymbaler med större användningsområde
L80 Low Volume är en serie med cymbaler som är fulla i små perforerade hål för att få ner volymen avsevärt. Detta gör att dessa låter ca 80% av vad en vanlig cymbal gör. Ytan är sedan sandblästrad för att ta bort dom högsta frekvenserna i klangen samt för att få ett något dovare och minde genomträngande anslag. Cymbalerna har samma möjligheter i sound som en vanliga cymbal, dvs du kan spela på hela cymbalen för olika typer av sound, stegra den i dynamik eller använda klockan på riden. Som vanligt, bara lägre i volym.
Huvudsyftet med serien är övning. Om det så är hemma på kammaren, i skolmiljö eller i logen innan gig.
Dock har, famförallt ride och hi-hat i L80-serien blivit poppis i softare musikaliska samanhang, både till trummor och percussion. Volymmässigt passar dom utmärkt ihop med ex. en Cajón!
Zildjian Low Volume finns i färdiga grundset samt i lösvikt om man vill bygga ut sin övningsuppsättning.
OBS! Serien kan inte rengöras med cymbalputs eller andra rengörningsmedel. Vill du putsa av dom lite så är det en torr, mjuk trasa du ska använda.
Zildjian - Genuine Turkish Cymbals Made In USA
Alla företag har sin historia, Zildjian's startar år 1623 Zildjian är armeniska och betyder "Cymbalmakaren".
Namnet gavs på 1600-talet åt alkemisten Avedis från Konstantinopel. Under ett av alla sina försök att framställa guld på konstgjord väg hade han blandat ihop en legering av koppar, tenn och silver. Något guld fick han aldrig fram, men Avedis upptäckte att legeringen hade fantastiska ljudegenskaper. Han bestämde sig för att sadla om och började tillverka cymbaler. Avedis hade betydligt större framgång med sin nya verksamhet än med alkemin. Hans cymbaler spreds långt utanför Konstantinopel och formeln för den unika koppar-, tenn- och silverlegeringen lät han gå i arv till sina barn som behöll verksamheten inom familjen.
Från Turkiet till USA
300 år senare hette familjens överhuvud återigen Avedis (Avedis den förstes sonsonsonsonsonsonsonsonsonson). Denne Avedis emigrerade 1908 till USA.
När det var dags för honom att ta över familjeföretaget beslöt han att flytta över cymbaltillverkningen till det nya landet, närmare bestämt till Boston.
Avedis lärde känna de flesta av dåtidens berömda trummisar. Särskilt god vän blev han med Gene Krupa som bidrog med flera idéer som varit helt avgörande för allt modernt trumspel. Bland annat markerade Gene takten med sina cymbaler istället för med virveltrumman, vilket varit det vanliga fram till dess.
Genom sitt samarbete med alla dessa trummisar kom Zildjian att utveckla en mängd cymbaltyper som vi idag tar för givna. Ride-, crash-, hihat- och splash-cymbaler - allihop är från början uppfunna och namngivna av Avedis. Zildjian har fortsatt utveckla nya cymbaltyper, tillverkningsmetoder och material. I sitt arbete tar de alltjämt hjälp av professionella trummisar och percussionister. Grunden till Zildjians ställning som världsledande cymbaltillverkare är och förblir dock den gamle Avedis metallegering och ett hantverkskunnande som sträcker sig över fyra århundraden.